2.7 Členěný prut s rámovými spojkami

Posuďte centricky tlačený sloup složený ze dvou profilů IPE 240 (3D model, 867kB), zatížený silou . Prut je 8 m dlouhý, osová vzdálenost mezi rámovými spojkami je 800 mm.

Na obou koncích prutu jsou klouby.

Je užito oceli S 235, .

 

Průřezové hodnoty pro navržený profil :

Zatřídění průřezu

V našem případě platí pro stojinu I profilu:

 

a pro přečnívající části pásnic

,

průřez spadá do třídy 1.

 

 

Analýza systémem ANSYS

Podobně jako u příkladu 2.2 je třeba analýzu provést ve třech krocích.

Statická analýza s vlivem předepnutí od normálového napětí (PSTRES, ON)

Eulerovská stabilitní analýza, která určí tvar vybočení sloupu.

Sloupu se zadá počáteční imperfekce podle tvaru vybočení (GEOMETRY UPDATE) a provede se geometricky nelineární výpočet.

Pokud by byla výrazně překročena mez kluzu materiálu, je potřeba v závěrečné fázi provést geometricky i fyzikálně nelineární výpočet.

Vybočení kolmo k hmotné ose y

Štíhlost při vybočení kolmo k hmotné ose y

.

Pro poměrnou štíhlost  odečteme hodnotu c z tabulky pro křivku a

,

.

Návrhová únosnost prutu, pro průřezy tříd 1, 2 a 3 se uvažuje , je rovna

,

.

Prut pro vybočení kolmo k hmotné ose vyhoví.

Obr. 1a                                          Obr. 1b

1a… vybočení kolmo k nehmotné ose

1b… vybočené kolmo ke hmotné ose (je řádově nižší)

3D model vybočení sloupu, 993kB

Vybočení kolmo k nehmotné ose z

Uprostřed délky členěného prutu

Moment setrvačnosti průřezu je roven

 .

                                                                                       

Efektivní moment setrvačnosti průřezu a kritická síla se spočítají

Spojky s rozměry P 12 - 180 x 250 mm jsou navrženy ve vzdálenosti 800 mm .

Moment setrvačnosti průřezu spojky k její vodorovné těžišťové ose je

a splňuje podmínku :

 ,

Spojky jsou dostatečně tuhé, proto jejich smykovou tuhost lze stanovit jako

 .

Při návrhu tlačených členěných prutů se uvažuje ekvivalentní geometrická imperfekce ve formě počátečního zakřivení s amplitudou e0  minimální velikosti .

.

Síla v dílčím prutu uprostřed jeho délky se určí z výrazu

Štíhlost pásového prutu mezi spojkami se stanoví jako

 ,   pro průřezy tříd 1,2 a 3  ,

 , pro křivku vzpěrnosti b                 .

Únosnost dílčího prutu je rovna

,

Dílčí prut tedy uprostřed vzpěrné délky prutu vyhovuje.

 

 

Obr. 2 Tlakové napětí v MPa (3D model, 1,28MB)

Obr. 3 Tlakové napětí ve spodní části sloupu

Členěný prut v koncovém úseku

V koncovém úseku prutu působí tlaková síla i ohybový moment. Síla připadající na jeden dílčí prut je

.

Posouvající síla se rovná

 .

Moment od působení spojek připadající na jeden dílčí prut

 

Pro prut zatížený koncovými momenty je y = -1. Součinitel ekvivalentního konstantního momentu se určí pro

jako

ale může být  , tudíž ,

.

Pro posouzení interakce vzpěrného tlaku a ohybu platí vztah

Dílčí prut v koncovém úseku vyhovuje.

 

 

Členěný prut v místě spojky

V místě spojky působí tlaková síla i ohybový moment. Pro posouzení interakce prostého tlaku a ohybu platí vztah

            .

Dílčí prut v místě spojky vyhovuje.

Navržený členěný prut vyhovuje.

                        

 

 

 

 

Obr. 4 Srovnávací napětí ve spodní části sloupu – spolupůsobení rámových spojek a IPE profilů